NEWSLETTER

Zapraszam serdecznie dzieci wraz z rodzicami do Natolińskiego Ośrodka Kultury na zajęcia grupowe muzyczno-rytmiczne  adresowane do 3 i 4 latków. Zajęcia te maja na celu rozbudzenie wrażliwości muzycznej, rozwijanie zamiłowania do śpiewu oraz przygotowanie pod względem manualnym, psychomotorycznym i muzycznym do rozpoczęcia nauki gry na fortepianie metoda Suzuki. Podczas zajęć rodzice bawią się razem z dziećmi.

W programie:
- zabawy ruchowe
- wprowadzenie elementów kształcenia słuchu i teorii muzyki poprzez zabawę z materiałami metody autorskiej Mitchiko Yurko Music Mind Games
- nauka utworów z repertuaru Suzuki w formie piosenek
- nauka gry na dzwonkach diatonicznych

Zajęcia odbywaja się raz w tygodniu w soboty w Natolińskim Ośrodku Kultury
TRZYLATKI godz. 11.00
CZTEROLATKI godz. 11.30

Startujemy 27 września
Wszystkich ciekawych, sceptyków, miłośników i ochotników serdecznie zapraszam;-)))

 

---------------

27.06.2014

Kochani, 

Dziś dobiegł końca kolejny rok szkolny. Przed nami wakacje, mam nadzieję pełne słońca i radości.
Zanim jednak spakujecie plecaki i wyruszycie odpoczywać, krótkie podsumowanie:-)
W tym roku szkolnym sporo się u nas działo...
 
Razem z moja cudowna GRUPA DZIECI I RODZICÓW SUZUKI koncertowaliśmy dwukrotnie-dosłownie!!!!! Rodzice też się dali namówić na występ!
 
Pierwszy koncert to Kolędowanie z występami gości specjalnych - wiolonczelistów z klasy Pani Anny Kuczok i skrzypków z klasy Pani Marty Namysłowskiej.
Drugi koncert - niezwykły... Połaczenie słowa i muzyki...
Była to Uroczysta Graduacja uczennic Hani, Leny i Olgi podczas której dziewczynki wykonały wszystkie utworki z pierwszego Zeszytu Suzuki na fortepian.
W maju udało mi się z pomoca nieocenionej Ani Brzeskiej-Chrzaszcz zorganizować MUZYCZNA MAJÓWKĘ czyli Warsztaty Suzuki, podczas których Dzieci brały udział w lekcjach grupowych, duetach i lekcjach indywidualnych. Było bardzo miło i pracowicie.
 
Klamrą spinajacą było Zakończenie Roku dla Aktywistów, gdzie nie tylko Dzieci uczestniczyły aktywnie w muzycznych zabawach Music Mind Games, ale również Rodzice spędzali twórczo i pracowicie czas biorac udział w stworzonym przez nich samych Forum Dyskusyjnym na Temat Technik Pracy W Domu. Forum zainicjowała i poprowadziła Mama Ania...
A na koniec nastapiła wymiana przepisów kulinarnych podczas słodkiego poczęstunku przygotowanego przez Moje Wszystkie Nieocenione i Kochane Mamy Suzukowe.
 
Jak widać nie próżnowaliśmy, czas więc teraz na zasłużony odpoczynek.
 
 
 
Miłych wakacji
                Do zobaczenia
 
 
P.S. Rozpoczęłam kurs na IV stopień. Trzymajcie proszę kciuki!
 
 
 

MISJA

 

Bardzo się cieszę, że na mojej drodze rozwoju zawodowego udało mi się połączyć dwie największe życiowe pasje: muzykę i pracę z dziećmi. Wielką radość sprawia mi, kiedy patrzę jak spontanicznie i szczerze dzieci potrafią odbierać muzykę.

Poprzez śpiew, grę na instrumentach, tworzenie muzyki dajemy naszym dzieciom możliwość samorealizacji, co wyzwala w nich wiarę we własne siły, pomaga w wyrażaniu emocji oraz rozwija wyobraźnię i aktywność twórczą. Z kolei słuchanie muzyki pomaga dzieciom w nabywaniu umiejętności skupienia i koncentracji.

Dźwięki otaczają dzieci  od  pierwszych chwil ich życia, a nawet już w okresie prenatalnym, w związku z tym - chcąc nie chcąc - muzyka jest im bardzo bliska.

Dlatego ważne jest byśmy jako rodzice i wychowawcy mieli pełną świadomość wielkich wartości jakie muzyka ma nam do zaoferowania, a co ważniejsze, byśmy potrafili po te wartości umiejętnie sięgać z korzyścią dla naszych pociech.

 

 

 

O MUZYCE

 

W XXI wieku staramy się żyć jak najbardziej EKO. Propagujemy medycynę naturalną, żywność ekologiczną, prowadzimy zdrowy i higieniczny tryb życia.

W zakresie rozwoju intelektualnego i duchowego także poczyniliśmy znaczące postępy: staramy się wybierać towary z górnych półek: coraz więcej czytamy tzw. „ambitnej“ literatury, do łask wrócił teatr i dobre kino.

Jednym słowem - SUPER EKO.
A co z muzyką? Czy w tej dziedzinie staliśmy się równie wymagający?

Mało kto zdaje sobie sprawę, że muzyka jest nieodłączną częścią naszych czasów. Postęp technologiczny doprowadził do tego, że towarzyszy nam wszędzie. W środkach masowego przekazu, w domu, supermarkecie, restauracji, salonie odnowy biologicznej, u fryzjera, na imprezach i w dyskotekach.

Co więcej muzyka stała się podstawą subkultur młodzieżowych, co doprowadziło do tego, że zaczął od niej zależeć styl życia, sposób zachowania i wyznawane wartości współczesnej młodzieży.

Muzyka zaczęła więc tworzyć rodzaj swoistego tła dla naszego dnia powszedniego. Stało się to dla nas tak naturalne, że powoli przestaliśmy zastanawiać się nad jakością towaru, który jest nam serwowany. Taka mała znieczulica. A szkoda. Bo gdybyśmy się na chwilę zatrzymali i posłuchali, co sączy się z głośników do naszych uszu, to może zaczęlibyśmy zadawać sobie pytania jakiej muzyki warto słuchać, jakiej muzyki JA chciałbym słuchać, a może nawet podrążylibyśmy nieco głębiej dochodząc do kwestii roli jaką muzyka i sztuka pełnią w MOIM życiu.

Francuski lekarz, specjalista w zakresie muzykoterapii dr Alfred Tomatis powiedział:
„ Ucho nie jest stworzone wyłącznie do słuchania. Ucho stworzone jest do pobudzenia mózgu i ciała.“

Podążając za tym stwierdzeniem pamiętajmy, by nie kształtować naszych muzycznych gustów za pomocą muzycznej „papki“ wyzierającej do nas zewsząd, lecz starajmy się według własnych potrzeb intelektualnych i estetycznych badać, jaka muzyka nas zaspokaja. A wachlarz możliwości mamy ogromny: klasyka, jazz, blues, pop i wiele innych.

Pamiętajmy, że aby muzyka wzbogacała nasze życie i naszą osobowość, trzeba umieć ją zauważać i przeżywać. A zdolności te warto kształtować już od najmłodszych lat i na szczęście nigdy nie jest na to za późno! Każdy moment w życiu jest odpowiedni, by rozpocząć swoją przygodę z muzyką :-)

No dobrze, ale ktoś może zapytać, o co w ogóle całe to zamieszanie i czy muzyka w życiu człowieka jest naprawdę aż tak istotna?
Nie będę w tym miejscu umieszczać żadnej definicji muzyki, bo taka właściwie nie istnieje. Nie będę również starała się przekonywać do ogromnej roli jaką muzyka odgrywa w naszym życiu. Zamiast tego zachęcam do przeczytania kilku cytatów, które mówią same za siebie...

 

„Nauka muzyki powinna być dla dzieci tak naturalna jak jedzenie i przynosić tyle radości, ile daje zabawa piłką. 

Leonard Bernstein

 

„Wychowanie poprzez muzykę jest najważniejsze, bowiem rytm i harmonia najgłębiej wnikają w duszę, wzbudzając wykształcenie w niej odwagi i przyzwoitości. Wykształcenie muzyczne uchodzi za środek wychowawczy potężniejszy od innych.“

Sokrates

 

„Muzyka uspokaja umysł, ułatwia wzlot myśli, a gdy trzeba, pobudza do walki.“

Agrippa Von Nettesheim

 

„Muzyka... mogłaby do pewnego stopnia istnieć, gdyby nawet nie było w ogóle świata.“

Artur Schopenhauer

 

„Wszystko mogę wytłumaczyć lepiej poprzez muzykę. Hipnotyzuję ludzi, aż dochodzą oni do podstawowego stanu, a gdy osiągnę moment największej słabości, mogę przemówić do ich podświadomości i wmówić im, co chcę."

Jimi Hendrix

 

„[...] jazz jest niby ptak, który odlatuje i powraca, przylatuje i przyfruwa, przeskakując bariery, kpiąc z kontroli celnych [...] coś poza narodowym obyczajem, poza niewzruszonymi tradycjami, językiem i folklorem: chmura pozbawiona granic, szpieg powietrza i wody, forma archetypu, coś z przeszłości, coś z głębi, z dołu, coś, co godzi Meksykanów i Norwegów, i Rosjan, i Hiszpanów, coś, co z powrotem włącza ich w ciemny, wspólny, dawno zapomniany ogień [...] mówi im, że może były i inne drogi, i że ta, którą poszli, nie jest ani jedyna, ani najlepsza, albo, że może były i inne drogi, i choć ta, którą poszli, jest najlepsza, istniały łatwiejsze, którymi nie poszli, lub też poszli tylko kawałek [...].“

Julio Cortázar

 

"Muzyka nie tylko daje nam ukojenie i dostarcza rozrywki. Jest czymś więcej. Można poznać człowieka po muzyce, jakiej słucha."

Paulo Coelho

 

"Muzyka zaczyna się tam, gdzie słowo jest bezsilne – nie potrafi oddać wyrazu; muzyka jest tworzona dla niewyrażalnego."

Claude Debussy

 

"Życie bez muzyki jest błędem."

Fryderyk Nietzsche

 

„Muzyka to chińska łamigłówka, którą każdy rozwiązuje po swojemu i zawsze dobrze, bo jest bez rozwiązania.“

Władysław Stanisław Reymont

 

 

 

15 WAŻNYCH POWODÓW DLA KTÓRYCH NALEŻY GRAĆ NA FORTEPIANIE

 

1. Wyzwalanie wiary we własne możliwości
2. Ćwiczenie samodzielności i pomysłowości
3. Pokonywanie nieśmiałości, bierności, lęku
4. Doprowadzenie do umiejętności samodzielnego, twórczego myślenia
5. Pobudzenie aktywności i twórczości
6. Rozwijanie wrażliwości estetycznej
7. Wyrównanie i ułatwienie startu szkolnego
8. Tworzenie warunków do odnoszenia przez dziecka sukcesu
9. Podnoszenie własnej samooceny dziecka
10. Ogólne wspieranie rozwoju ruchowego i emocjonalnego
11. Kształtowanie nawyków systematyczności, odpowiedzialności oraz dyscypliny we współdziałaniu
12. Kształcenie kultury odbioru sztuki
13. Rozwój umiejętności koncentracji
14. Wzrost kreatywności
15. Wyzwalanie pozytywnych emocji

 

Nie wierzysz, czytaj dalej…

 

Czysta przyjemność
Gra na fortepianie to przede wszystkim przyjemność i dobra zabawa. Miło jest spotkać się w gronie rodziny czy przyjaciół i pomuzykować.
Wspólne kolędowanie przy świątecznym stole, muzyczne akcenty podczas ważnych uroczystości rodzinnych – czyli jak to mówią: muzyka łagodzi obyczaje.
Dzięki umiejętności gry na fortepianie można samemu śpiewać utwory swoich ulubionych wykonawców i jednocześnie sobie akompaniować!

 

Gra na fortepianie czyni inteligentniejszym

Poza tym gra na fortepianie to również znakomita forma doskonalenia umysłu. Dlaczego tak się dzieje?

Aby zapanować nad czynnością gry na fortepianie potrzebna jest koordynacja następujących elementów: głowa-oko-ucho-ręce-nogi.
Tak więc jest to zdecydowanie praca zespołowa, która pobudza do działania nawet najbardziej „rozleniwione” szare komórki.
Już samo skoordynowanie pracy rąk, gdzie każdy palec ma swoje określone działanie do wykonania, może być początkowo zadaniem szalenie wymagającym.

Ponadto w procesie gry, dzięki wnikliwemu studiowaniu poszczególnych taktów i fraz w celu zrozumienia sensu wykonywanej muzyki, wykształca się umiejętność ciągłej koncentracji, analitycznego i syntetycznego myślenia, a także rozwija się zdolność podążania za poleceniami, kreatywność i wyobraźnia wykonawcy.

Nauka gry na fortepianie rozwija również myślenie dywergencyjne, oddalające umysł od schematów i typowości poprzez samodzielne, indywidualne rozwiązywanie zadań muzycznych zawartych przez kompozytora w utworze.

 

Praca z tekstem

Podczas nauki gry ważnym elementem jest praca z tekstem nutowym - czyli z graficznym zapisem utworu muzycznego.
Aby powstała „żywa“ muzyka, musimy ten graficzny zapis wprowadzić za pomocą oka do mózgu, a następnie odpowiednio przetworzyć go na działanie – czyli po prostu na wykonanie utworu muzycznego. Te czynności w znakomity sposób rozwijają sprawność szybkiego myślenia, kojarzenia i strukturalizowania, poprawiają spostrzegawczość oraz koncentrację uwagi.

Kolejnym etapem pracy z tekstem nutowym jest jego opanowanie pamięciowe. Podczas koncertu pianista najczęściej wykonuje utwory z pamięci, a przeciętny czas trwania recitalu to około 45 minut. Jest to równoznaczne z nauczeniem się co najmniej kilkuset tysięcy nut na pamięć. Niezły trening, nieprawdaż?

 

Wytrwałość w zdobywaniu zamierzonych celów

Każdy utwór muzyczny wymaga określonego zespołu umiejętności i nawyków gry. Aby te umiejętności posiąść, a nawyki wykształcić, potrzebna jest systematyczna praca nad utworem czyli ćwiczenie.

Systematyczna, samodzielna praca jest umiejętnością potrzebną nie tylko w grze na instrumencie, ale również ważną wartością w bardzo wielu dziedzinach życia codziennego. Bowiem TYLKO dzięki wytrwałości i systematyczności  mamy szansę na zrealizowanie wielu wyznaczonych sobie przez nas samych celów.

W miarę rozwoju dziecka oraz nabywania coraz większych umiejętności, lekcje gry na instrumencie i samodzielna praca w domu uczą go dochodzenia do celu krok po kroku oraz podejmowania nieustannych starań i wysiłków pomimo chwilowych niepowodzeń. Uczą również pozytywnego podejścia do podjętego zadania i niepoddawania się pomimo trudności, które możemy na drodze napotkać.

 

Sposób na tremę

Lekcje gry na fortepianie rozwijają odwagę. Pomagają nauczyć się akceptacji podejmowania wyzwań - nauczenia się nowej piosenki, czy wykonania utworu przed nauczycielem, rodzicami i przyjaciółmi. Każdy nawet najdrobniejszy występ publiczny wykształca umiejętność radzenia sobie ze stresem i niepewnością w taki sposób, aby zminimalizować strach, a zmaksymalizować kreatywność i zwiększyć poczucie własnej wartości.

 

Muzykoterapia

Nie ulega wątpliwości, że muzyka oddziałuje na ludzi. Już w starożytności stosowano ją w celach wychowawczych, aby stać się bardziej „miękkim“ lub „twardym“.

W państwach Dalekiego Wschodu już od tysiącleci wierzono, że różne zwroty melodyczne, rytmy czy barwa instrumentów mają wpływ na człowieka i na jego charakter.

Każdy człowiek doświadcza w życiu wpływu muzyki na emocje. Może ona pobudzać nas do działania, energetyzować, napełniać zapałem i entuzjazmem. Może też relaksować i uspakajać.

Dzięki obcowaniu z muzyką jesteśmy w stanie w znacznym stopniu wpłynąć na nasze samopoczucie. Naukowcy dowiedli, że muzyka może zmienić ciśnienie krwi, spowolnić akcję serca, zmniejszyć napięcie mięśni, ukoić ból.

Gra na fortepianie pomaga więc odmienić nastrój, odwrócić uwagę od przykrych doznań, daje możliwość zapomnienia o kłopotach, a także pomaga w odreagowaniu emocji.

Na podstawie wielu badań dowiedziono również, że zastosowanie muzyki jest przydatne w leczeniu dysleksji, zespołu zaburzeń uwagi i słuchania oraz autyzmu. Terapeutyczny wpływ muzyki wykorzystywany jest również w pracy z dziećmi mającymi zaburzenia rozwoju psychicznego i fizycznego.